53% is ontevreden over de contentmarketingstrategie

Te weinig mankracht

We constateerden in de laatste blog: 14% toename in gebruik Marketing Automation… – juni 2017 dat Marketing Automation veelal wordt ingericht om de behoefte aan meer omzet bij huidige klanten (47%) en meer omzet door “new business” (53%) te vervullen. Om optimaal gebruik te maken van Marketing Automation zijn zaken als content generatie en Buyer Persona’s van belang. Echter, 28% van de organisaties geeft aan te weinig mankracht te hebben om überhaupt contentmarketing toe te passen.

Onderwerpen bedenken is moeilijk

Uit ons benchmarkonderzoek blijkt dat 53% van de organisaties ontevreden is over de contentmarketingstrategie. Veelal grijpt men terug naar het feit dat er geen mankracht is. Echter worden er ook uitdagingen genoemd zoals: moeilijk om relevante content te genereren, niet kunnen volhouden van frequentie en niet kunnen bedenken van onderwerpen. Dit geeft problemen bij de inrichting en gebruik van Marketing Automation.

Buyer Persona’s

Bij ons gonst de definitie van een Buyer Persona door het hoofd als we bovenstaande punten bespreken (zie hier de volledige definitie). Onze aandacht heeft vooral het gedeelte: “research-based archetypal (modeled) representations…” Research Based geeft aan dat Buyer Persona’s zijn gebaseerd op onderzoek. Op zich logisch: als u niet weet waar uw klant interesse in heeft dan weet u ook niet wat u moet aanbieden. Alles begint dus met een vraag ofwel een onderzoek. Wat vinden uw (potentiele) klanten interessant?

Benchmarkonderzoek

Wij zien dat een goed benchmarkonderzoek in combinatie met leadgeneratie een aantal uitdagingen oplost:

De deelnemers aan het onderzoek (klant of potentiele klant) bouwen met hun antwoorden zelf hun profiel op en daarmee Buyer Persona’s;
Op basis van de resultaten van het onderzoek kan content gegenereerd worden voor Marketing Automation (zoals de content die u nu leest);
Kennis van de markt is een behoefte van respondenten dus men is bereid om deel te nemen in ruil voor de resultaten;
Mits er genoeg meerwaarde voor de respondent wordt gecreëerd is het eenvoudig om een persoonlijke afspraak te maken om verder te praten over zijn/haar resultaten.
Maar doen (potentiele) klanten dan wel mee?
Wat heeft de respondent (uw klant of potentiele klant) eraan om mee te doen aan uw onderzoek? Zit men daar wel op te wachten? Horen we u denken. Het brengt ons opeens 3 jaar terug naar de blog van Erik Triesscheijn (Waarom, waarom?, april 2014).

Vooropgesteld moet het benchmarkonderzoek inspirerend zijn, het is feitelijk de start van een kwalitatief gesprek zowel online als offline. Verkoop is hierbij simpelweg een gevolg en geen doel op zich. Dit veronderstelt een bepaalde houding en zienswijze van de onderzoekende partij. Meer hierover in de volgende blog!

Meer weten?

Hoe genereert u eenvoudig content? Hoe maakt u een buyer persona? Hoe zet u Marketing Automation goed in? Welke systemen zijn populair?
Doe mee aan ons onderzoek en u krijgt antwoord op deze vragen. Bovendien ontvang u een maatgemaakt benchmarkrapport waarmee u zich kunt vergelijken met uw omgeving. Uiteraard kunt u ons ook gewoon even bellen.