Organisaties die hun eigen producten ontwikkelen zijn meer en meer aan het innoveren. Hoewel er druk ontstaat door onder andere de opkomst van snelle scale-ups en een veranderende klantbehoefte, ziet Pezy Group genoeg kansen op het gebied van productinnovatie voor deze organisaties.
Om beter inzicht te krijgen welke factoren bepalend zijn om zo efficiënt en succesvol mogelijk te innoveren, zijn we in samenwerking met The Blue Hour in najaar 2020 gestart met een benchmarkonderzoek.
Op basis van dit onderzoek hebben wij een aantal interessante inzichten opgedaan. Bijvoorbeeld waar de knelpunten op het gebied van productinnovatie liggen. We lichten in deze blog een aantal uitkomsten toe die ook voor uw organisatie kunnen bijdragen aan succesvol innoveren.
Allereerst viel in dit onderzoek op dat de tijd totdat de geïnnoveerde producten op de markt verschijnen (de zogeheten time-to-market) de aankomende drie jaar wordt gezien als een grote uitdaging. Meer dan de helft van alle respondenten (56%) geeft aan dat sneller innoveren steeds belangrijker wordt. Organisaties zien producten liever gisteren dan vandaag op de markt verschijnen. Oorspronkelijk werd de steeds snellere ontwikkeling van nieuwe producten gezien als een korte trend, maar deze lijkt nu te zijn opgenomen als een vereiste binnen het productinnovatieproces.
Niet alleen planning en time-to-market lijken een uitdaging. Ook strategische keuzes van de organisatie komen naar voren. 52% van de ondervraagden gaf aan geremd te worden in productinnovatie door keuzes vanuit het management. Als organisatie is het dus zinvol om te werken aan een betere aansluiting tussen strategische plannen en de productinnovatie afdeling. Gezien de cijfers is hier dus een verbeterslag te behalen. Zo werk je door aan samen succesvol innoveren.
In het programma ‘Nederland Circulair 2050’ is de kabinetsvisie op de circulaire economie neergezet. Het doel is om uiterlijk in 2050 een volledig circulaire economie tot stand te brengen. In 2030 wil het kabinet een (tussen)doel realiseren van 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metalen).
De onderzoeksresultaten laten zien dat 58% van de ondervraagden nog niet zo ver zijn. Organisaties vinden duurzaamheid wel belangrijk, maar geven aan onvoldoende kennis te hebben over de doelstelling van de overheid en wat dit betekent voor hun eigen organisatie. Ook geven respondenten aan het vaak nog ver weg is en nog geen prioriteit heeft. Om een voorloper en innovator te zijn op het gebied van circulaire productontwikkeling is het als organisatie dus aan te raden om juist nu te investeren in circulariteit om goed voorbereid te zijn op de plannen van 2030 en 2050
Het toetsen of een product waarde heeft op de markt wordt ook wel marktvalidatie genoemd. Of de markt welwillend is het geïnnoveerde product te kopen, wordt hier uitgezocht. Dit kan voor veel organisaties een uitdaging zijn, blijkt uit de onderzoeksresultaten. Bijna 2/3e van de ondervraagden (64%) geeft aan dat dit een kwestie is waar winst te behalen valt. Een betere samenwerking tussen sales, marketing en innovators kan ervoor zorgen dat productinnovatie eerder in de markt getoetst kunnen worden. Hier zijn verschillende methoden en technieken voor die door verschillende organisatie nog niet onvoldoende ingezet worden.
Uit de onderzoeksresultaten komt ook naar voren dat maar een heel klein deel (4%) van de respondenten aangeeft dat de beschikbare productiecapaciteit een uitdaging is voor productinnovatie. Geconcludeerd kan worden dat dus voor het overgrote deel van de ondervraagden (96%) productiecapaciteit op dit moment niet gezien wordt als belemmering. Voor deze organisaties geldt dat het zinvol is om meer te focussen op de markt, dan op productietechnieken.
Dit artikel is geschreven op basis van het onderzoek: ‘Efficiënt en succesvol innoveren’ Uitgevoerd door The Blue Hour. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 2020 en 2022 onder producenten in Europa met meer dan 500 medewerkers. Inmiddels hebben ruim 80 beslissers aan het onderzoek deelgenomen. Ruim 240 beslissers zijn toegevoegd aan het netwerk van Pezy Group en regelmatig van updates van het onderzoek voorzien. Alle benchmarkrapporten zijn door middel van een afspraak opgevolgd door specialisten van Pezy Group.
Een briljant idee dat het leven van mensen aangenamer, beter of makkelijker kan maken, verdient het om tot leven te komen. Dus vertrouw je het toe aan mensen die het de aandacht en expertise geven die het nodig heeft. PEZY heeft de afgelopen 30 jaar, samen met honderden opdrachtgevers en ruim 150 medewerkers, grootse ideeën doorontwikkeld tot werkende prototypen en naar serieproductie gebracht. Wij vinden dit het mooiste werk van de wereld.