The Blue Hour
  • Diensten
    • Benchmarkonderzoek
    • Marketing Automation
    • Consultancy
  • Werken bij
    • Vacatures
    • Team
  • Insights
  • Over The Blue Hour
    • Geschiedenis
    • Goed doel
  • Contact
  • Login
  • Bel me
  • nl_NL
    • zh_CN
    • en_GB
    • fr_FR
    • de_DE
    • es_ES
    • it_IT
    • ja
    • pt_PT
    • da_DK
    • sv_SE
Selecteer een pagina

Blijven groeien als MSP: tussen ambitie en werkelijkheid

13 juni 2025

Managed Service Providers (MSP’s) willen groeien. Ze investeren in nieuwe diensten, bouwen aan klantrelaties en verleggen hun focus naar regie en strategie. Maar wie de interne organisatie onder de loep neemt, ziet een ander beeld. De ambitie is groot, maar veel processen blijven achter in de uitvoering. Automatisering, schaalbaarheid en klantgerichtheid staan op de agenda, maar de praktijk is vaak stroperiger dan gehoopt.

Uit het benchmarkonderzoek blijkt dat 77% van de MSP’s ‘efficiëntere automatisering van interne processen’ als belangrijke groeikans ziet. Tegelijkertijd heeft slechts 42% het facturatieproces volledig geautomatiseerd. Klantbeheer is bij slechts 27% volledig digitaal ingericht. En het verkoopproces? Slechts 25% noemt dit volledig geautomatiseerd. Daarmee lijkt de interne infrastructuur van veel MSP’s nog niet klaar voor de schaalvergroting die men nastreeft.

De belemmeringen zijn herkenbaar. Gebrek aan tijd, beperkte budgetten en legacy-systemen worden vaak genoemd als reden om automatisering uit te stellen. Toch ligt daar juist het verschil tussen meebewegen en marktleiderschap. Organisaties die de transitie wel weten door te voeren, scoren structureel hoger op klanttevredenheid, snelheid en voorspelbaarheid.

De waardering voor eigen automatiseringsgraad blijft achter. Gemiddeld geven MSP’s zichzelf een 6,5 op dit punt. Dat cijfer reflecteert twijfel en terughoudendheid. En het leidt tot operationele wrijving. Denk aan dubbele handelingen, beperkte zichtbaarheid op klantdata en vertraging in doorlooptijden. Die inefficiënties worden vaak pas echt zichtbaar op het moment dat men wil versnellen.

Het goede nieuws is dat de technologie wel beschikbaar is. Steeds meer MSP’s combineren ERP-systemen (zoals Exact en AFAS) met ITSM-tools en cloudbeheerplatforms. De tools zijn er. De uitdaging ligt in de adoptie. Daar speelt niet alleen techniek een rol, maar vooral leiderschap.

Wilt u weten hoe andere MSP’s de knoop hebben doorgehakt? Doe dan mee aan het onderzoek!

LinkedIn
X
WhatsApp

Dit artikel is geschreven op basis van het onderzoek: “Blijven groeien als MSP: Welke strategische keuzes maken marktleiders?” Dit onderzoek wordt uitgevoerd sinds maart 2025 tot heden. Inmiddels hebben tientallen beslissers aan het onderzoek deelgenomen. Ruim 300 beslissers zijn toegevoegd aan het netwerk van ALSO en worden regelmatig van updates voorzien. Alle benchmarkrapporten zijn door middel van een afspraak opgevolgd door specialisten van ALSO.

Naar onderzoek
Download rapport
Lees extern artikel

ALSO is een toonaangevende Europese aanbieder in de ICT-waardeketen, actief in meer dan 30 landen. Het bedrijf verbindt ruim 700 leveranciers met resellers, MSP’s en systeemintegratoren en biedt hen toegang tot meer dan 250.000 producten en oplossingen. Naast hardware en software levert ALSO uitgebreide diensten op het gebied van cloud, finance, logistiek en IT-beheer. Met haar platformmodel faciliteert ALSO de transitie naar as-a-servicemodellen en ondersteunt zij partners bij het ontwikkelen van schaalbare, toekomstgerichte proposities. Dankzij deze brede ondersteuning is ALSO een strategische schakel voor ICT-bedrijven die willen versnellen in een dynamisch digitaal landschap.

Zelf onze aanpak ervaren?
Doe mee aan ons eigen onderzoek

Links

Geschiedenis
Vacatures
Onderzoek
Contact

Contact
Maanweg 174
2516 AB, Den Haag

070 – 3698509

Volg ons op

  • Volgen
  • Volgen

Bel mij



Certified partner

Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}