The Blue Hour
  • Diensten
    • Benchmarkonderzoek
    • Marketing Automation
    • Consultancy
  • Werken bij
    • Vacatures
    • Team
  • Insights
  • Over The Blue Hour
    • Geschiedenis
    • Goed doel
  • Contact
  • Login
  • Bel me
  • nl_NL
    • zh_CN
    • en_GB
    • fr_FR
    • de_DE
    • es_ES
    • it_IT
    • ja
    • pt_PT
    • da_DK
    • sv_SE
Selecteer een pagina

92% zorginstellingen verwacht een hack, slechts 50% heeft recovery procedure op orde

Onderzoek naar cloudadoptie en security in de zorg

SoftwareOne, een vooraanstaande wereldwijde leverancier van software en cloudoplossingen, heeft in Nederland een onderzoek gedaan naar zorginstellingen en hun cloudadoptie, het voldoen aan de norm NTA 7516 en security. Ook werden de respondenten van bijna 30 grote zorginstellingen gevraagd naar hun gebruik van innovatieve toepassingen in de zorg. Hieruit blijkt dat de wil om te voldoen aan wet- en regelgeving groot is, maar de praktijk nog weerbarstig.

 

Cloudomgevingen in de zorg

In de zorg is de overstap naar cloudomgevingen de afgelopen jaren toegenomen. De belangrijkste strategische overwegingen om te kiezen voor de cloud zijn volgens de respondenten de behoefte aan beheersbaarheid, verbeterde securitymogelijkheden en de wens om te innoveren. Ongeveer 44% van de gebruikte zorgapplicaties bevinden zich in de cloud, hiervoor worden zowel de public als de private cloud gebruikt. Opmerkelijk: wáár de opgeslagen data zich precies bevindt, is voor 35% van de ondervraagden niet geheel duidelijk, 4% geeft aan helemaal geen idee te hebben.

 

NTA 7516 en gegevensbescherming

Het delen van informatie zoals medische gegevens via mail of chat, is alleen toegestaan als medewerkers op een veilige manier kunnen communiceren. Deze norm voor gegevensbescherming, de NTA 7516, is een paar jaar geleden geïntroduceerd om elke vorm van zorggegevens in Nederland te beschermen. Om hieraan te voldoen en datalekken te voorkomen, maken de meeste zorginstellingen gebruik van een oplossing voor geavanceerde mailbeveiliging (79%), maar respondenten geven aan dat er ook Mobile Device Management (69%) en Endpoint Detection & Response (52%) ingezet wordt.

 

Cybersecurity als topprioriteit

Security wordt door zorginstellingen serieus genomen; ‘cybersecurity is een topprioriteit binnen onze organisatie’ zegt 73% van de ondervraagden. Deze groep vindt ook dat ‘het kennisniveau omtrent cybersecurity van hun medewerkers in de IT-afdeling van hoge kwaliteit is’. Dat geldt niet voor alle medewerkers in de zorg, 85% meent dat niet-IT-medewerkers weinig kennis van security in huis hebben, 92% zegt dan ook realistisch ‘dat het niet de vraag is óf we ooit gehackt worden, maar wanneer’. Dat een hack tot flinke problemen kan leiden blijkt uit het feit dat weliswaar alle zorginstellingen in het bezit zijn van een data back-up system, maar slechts de helft aangeeft dat de disaster recovery procedure op gezette tijden getest wordt. Ook heeft slechts 50% van de zorginstellingen een remediation plan voor de kritische toepassingen binnen de organisatie.

 

Innovatie in de zorg onder druk

Het gebruik van innovatieve toepassingen die de zorg kunnen verbeteren en de werkdruk verlagen, wordt door het gebrek aan zorgpersoneel steeds meer urgent. Zorginstellingen vinden dan ook dat medewerkers teveel tijd kwijt zijn aan administratieve werkzaamheden (83%). Een ander struikelblok is dat slechts 13% van de medewerkers beschikking heeft tot relevante data-inzichten. Ongeveer twee derde van de zorginstellingen heeft daarom geïnvesteerd in tools die helpen bij reporting en inzicht, ook PowerBI wordt veel genoemd. 38% houdt zich bezig met Artificial Intelligence, maar ook typische zorginnovaties zoals slimme pleisters worden door 28% gebruikt. Veel zorginstellingen zouden graag innovatiever willen zijn, maar komen hier niet aan toe omdat ze te druk zijn met de dagelijkse werkzaamheden (59%), of niet voldoende budget hebben (31%).

 

Aandachtspunten voor de zorgsector

Romain Paris, Teamlead Healthcare & Educatie bij SoftwareOne, zegt: “De continuïteit van de dienstverlening en de bescherming van persoonsgegevens zijn belangrijke aandachtspunten in de zorgsector. Om dit in goede banen te leiden moeten organisaties voldoen aan wet- en regelgeving, en investeren in innovaties. Het is natuurlijk zorgwekkend dat een deel van de verantwoordelijken niet precies weet waar welke data opgeslagen wordt. Maar veel erger is dat bijna alle respondenten inzien dat een hack zeer waarschijnlijk is, en slechts de helft de data recovery procedures op orde heeft. Er moeten nog veel stappen gezet worden om de IT-omgevingen in de zorg te laten aansluiten bij de behoefte van de werknemers, en afdoende te beschermen tegen de meest recente cyberbedreigingen.”

LinkedIn
X
WhatsApp

Dit artikel is geschreven op basis van het onderzoek: ‘Digitalisatie in de zorg: alles (bijna) op orde?’ Uitgevoerd door The Blue Hour. Het onderzoek liep van juni 2023 tot december 2023 en richtte zich op grote zorgorganisaties. Inmiddels hebben ruim 30 beslissers aan het onderzoek deelgenomen. Ruim 230 beslissers zijn toegevoegd aan het netwerk van Software One en regelmatig van updates van het onderzoek voorzien. Alle benchmarkrapporten zijn door middel van een afspraak opgevolgd door specialisten van Software One.

Naar onderzoek
Download rapport
Lees extern artikel

SoftwareOne (oorspronkelijk Softwarepipeline) werd in 2000 opgericht door twee Zwitserse ondernemers. Zij hielpen organisaties bij het kopen en beheren van hun softwarelicenties. Sinds dat bescheiden begin is het bedrijf uitgegroeid tot meer dan 8.900 werknemers in 90 landen die end-to-end software- en cloudoplossingen aanbieden.

Zelf onze aanpak ervaren?
Doe mee aan ons eigen onderzoek

Links

Geschiedenis
Vacatures
Onderzoek
Contact

Contact
Maanweg 174
2516 AB, Den Haag

070 – 3698509

Volg ons op

  • Volgen
  • Volgen

Bel mij



Certified partner

Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}