11% actieve koude acquisitie?

Koude acquisitie, oftewel het winnen van nieuwe klanten die u nog niet kennen staat in ons onderzoek bovenaan de lijst als het gaat om onvrede. Ter verduidelijking; onder warme acquisitie verstaan wij acquisitie bij bestaande relaties. Vrijwel iedere ondernemer (96%) geeft aan ontevreden te zijn over de acquisitieprestaties van zijn of haar onderneming.

Tegelijkertijd halen ondernemingen gemiddeld toch nog 23% van de jaarlijkse omzet uit nieuwe klanten. Bij ons rees de vraag: “Hoe kan men ontevreden zijn en toch nog kwart van de omzet uit nieuwe klanten halen?”

Actieve versus passieve acquisitie

Wanneer we verder inzoomden op de ‘23% omzet uit nieuwe klanten’ zagen wij een interessant gegeven waar de onvrede over acquisitie op was gebaseerd; bij het winnen van nieuwe klanten is men in 89% van de gevallen afhankelijk van doorverwijzingen, netwerkbijeenkomsten en de website. In die gevallen neemt een potentiele klant contact op met u en niet andersom, we kunnen spreken van passieve acquisitie als we überhaupt al zouden spreken van acquisitie.

Actieve acquisitie van nieuwe klanten door bijvoorbeeld te bellen en/of een mail te sturen gebeurt maar in 11% van de gevallen. Slechts een zeer klein gedeelte van de omzet uit nieuwe klanten is dus het gevolg van een actieve benadering.
We duiken hier met onze volgende blog verder op in.

Uw eigen benchmark rapport

Deze blog is gebaseerd op de resultaten van ons doorlopend benchmark onderzoek welke wij uitvoeren onder onze relaties.
Het volledige rapport ontvangen en uw eigen prestaties vergelijken met de groep? Doe dan mee met ons benchmark onderzoek!